06 43228705 hallo@impact033.nl
Impact033 zoekt uit: Hoe voorkom ik 'Greenwashing'?

‘Beste Impact033,

Een tijdje terug was op televisie een item over  ‘Greenwashing’ en de reputatieschade hiervan bij verschillende bedrijven. Met ons bedrijf zijn we momenteel hard bezig om zo groen mogelijk te zijn en dit ook uit te dragen. Het bedrijf draagt dit altijd al uit, maar ik zie dat het nog niet in het DNA van het bedrijf is doorgedrongen. Mijn taak is om de boodschap naar buiten te brengen dat wij duurzaam zijn, maar ik wil niet aan ‘Greenwashing’ doen. Hebben jullie tips?

Vriendelijke groet,

Bart,  Marketing Manager

Impact033 zoekt uit: Hoe voorkom ik ‘Greenwashing’?

Wat is ‘Greenwashing’?

Greenwashing is een term voor als een bedrijf zich duurzamer doet voorkomen dan het in werkelijkheid is. Dit kan bewust zijn door de groene acties net iets aan te dikken of onbewust doordat claims over duurzaamheid simpelweg niet duidelijk genoeg zijn. Begrippen gebruiken zoals ‘CO2-neutraal’ en ‘milieuvriendelijk’ mag dus niet zomaar, een bedrijf moet kunnen bewijzen dat dit daadwerkelijk zo is.

Zoals in de vraag al aangegeven kan greenwashing ervoor zorgen dat het bedrijf op een negatieve manier bekend komt te staan en er zou zelfs een boete tegenover kunnen staan. Die boete kan oplopen tot 900.000 euro per overtreding, of een deel van de omzet. Dat zou zonde zijn, dus het is verstandig om geïnformeerd te zijn over het voorkomen van greenwashing.

Er wordt tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar greenwashing door De Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze organisatie waarschuwt bedrijven die misleidende informatie over de duurzaamheid van hun producten verspreiden. Het is handig om eerst de vuistregels van de ACM door te nemen. Hierin staat waar zij op controleren bij gemaakte duurzaamheidsclaims.

Wees duidelijk en transparant

Consumenten moeten kunnen begrijpen wat er duurzaam is aan een product of dienst. Wees hierin eerlijk, duidelijk en transparant. Ook het gebruiken van informatie die verouderd is om claims te ondersteunen kan zorgen dat beloftes over duurzaamheid niet meer kloppen. 

Belangrijk is om het bedrijf, producten en het productieproces regelmatig te controleren en vernieuw of verbeter duurzaamheidsclaims als dit nodig is. Stel de volgende vragen om dit bij te houden:

  • Geldt de duurzaamheidsclaim voor het gehele bedrijf of enkel een deel?
  • Is de duurzaamheidsclaim voor het gehele productieproces of enkel een productiefase?

Ga je verduurzamen in de toekomst? Dan mag je dit al communiceren naar de klant, maar zorg er dan wel voor dat het duidelijk is dat het toekomstplannen zijn.

Impact033 zoekt uit: Hoe voorkom ik 'Greenwashing'?

Vergelijken mag, maar het moet kloppend zijn

Bij de promotie van producten mogen deze vergeleken worden met concurrenten, maar de claim moet wel kloppen. Er moet precies benoemd worden waarmee het product of bedrijf vergeleken wordt en er mag geen verwarring ontstaan bij de kanten. Ook belangrijk is om alleen dezelfde type producten te vergelijken. 

Gebruik van logo’s en keurmerken

Het gebruik maken van logo’s en keurmerken kan consumenten laten zien dat het bedrijf investeert in duurzaamheid en zij dan een bewuste keuze maken. Het kan dus zeer winstgevend zijn om slim gebruik te maken van beeldmerken, keurmerken en logo’s. Ze mogen alleen gebruikt worden als het bedrijf daar officieel toestemming van de uitgever voor heeft. Zorg wel bij het gebruik van keurmerken en logo’s dat deze goed aansluiten op de duurzaamheid beloften van het bedrijf. Zo blijft het duidelijk en transparant voor de klant waar het bedrijf voor staat en welke duurzaamheidsbeloften nagestreefd worden.

Conclusie Impact033 zoekt uit: Hoe voorkom ik ‘Greenwashing’?

Of het nou met opzet is of per ongeluk, greenwashing kan vervelende gevolgen hebben voor een bedrijf. Belangrijk is om goed geïnformeerd te zijn over de verschillende dingen die gedaan kunnen worden om dit te voorkomen. Zo is het goed om duurzaamheidsclaims regelmatig te checken, te zorgen dat de informatie naar de klant duidelijk en transparant is en passende keurmerken te gebruiken. Als bedrijf is het namelijk goed om je in te zetten voor duurzaamheid en nog beter als deze inspanningen worden onthaald met positieve respons. 

impact033

Volg Impact033

Volg ons op Instagram, Facebook of LinkedIn of abonneer je op ons Telegram kanaal om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Meld je aan voor de nieuwsbrief als je het nieuws over impact in de regio 033 in je digitale brievenbus wilt ontvangen.

 

Lees verder

Gewoon Doen in de Dierentuin

Gewoon Doen in de Dierentuin

Gewoon Doen in de Dierentuin Je kunt er heel lang over ouwehoeren. Wat valt eronder, hoe dragen we bij, hoe kan het anders?

agenda impact033
nieuws impact033
groeien impact033
over ons impact033