06 43228705 hallo@impact033.nl

Deze zomer waren mijn schoonouders 55 jaar getrouwd en trakteerden ze ons op een vakantie. Niet zomaar een vakantie, maar een cruise naar Noorwegen. Ik had Noorwegen wel per auto bezocht, maar niet per schip. Ik heb op zijn hoogst een keer de boot naar Dover genomen, maar nog nooit een cruise gedaan. Omdat ik gelezen had dat een cruise met 2000 mensen net zo belastend is voor het milieu als een stad van 200.000 inwoners, durfde ik niemand meer te vertellen dat ik op een cruise zou gaan. Met het schaamrood op de kaken fluisterde ik als de vraag werd gesteld waar ik op vakantie naar toeging: ‘ja ik heb het cadeau gekregen hoor!’.

Je eigen bioritme aanhouden

Eenmaal aan boord beviel mij het reizen per schip prima. In tegenstelling tot een vliegtuig, waar je direct van boord moet als het geland is, en de auto, waarmee je of gaat stoppen om te slapen of doorrijdt en doodmoe bent, kom je met een schip uitgerust aan op je bestemming. Je kunt je eigen bioritme aanhouden en als je wakker bent is er ongelooflijk veel aanbod voor vertier op het 14 etages tellende schip: restaurants, zwembad, bioscoop, theater, bands, bars, winkels, een beautysalon, fotostudio, een casino en een spa. Je kunt het niet zo gek niet bedenken of het is aan boord. Wij vonden het heerlijk om als afwisseling van de drukte elders op het schip in de spelletjeswoonkamer met prachtig panorama-uitzicht te zitten genieten van koffie of een frisdrankje. Bij aankomst in de haven van Amsterdam konden we rustig uitslapen en ontbijten voor we van boord gingen.

Logistiek en duurzaamheid

Maar goed, terug naar de duurzaamheid van dit schip. Ik had al de hele week de logistiek geobserveerd en gezien hoeveel er – naadloos – wordt georganiseerd: dagelijks eten voor 2600 gasten en 1100 bemanning, om maar één van de vele dingen te noemen. Toen we aan het einde van onze cruise een film konden kijken over de organisatie en logistiek van het schip ‘City at sea’Sea’, ging ik dan ook graag ernaar toewilde ik die niet missen. Daar werd verteld hoe duurzaam het schip is, dat pas in 2021 te water ging na een bouw van drie jaar. Het schip de Rotterdam is de trots van de Holland-Amerika Lijn, dat niet alleen een icoon is van luxe reizen maar ook van duurzaamheid.

Minder voedselafval

Met een vernuftig logistiek systeem wordt alles helemaal vers bereid door 140 koks. Zo is er een bakkerij aan boord, waardoor er altijd vers brood is. Een voorraadkast in de maat van een supermarkt met alleen whole foods en een aantal vriezerkamers maken dat alles lang houdbaar is. Wat er niet in het restaurant à la carte wordt besteld, wordt geserveerd in het buffetrestaurant. Soms loopt er ook iemand door het restaurant om broodjes of andere lekkernijen uit te delen die anders weggegooid zouden worden. Omdat er 24/7 gewerkt wordt, wordt wat er van het buffet over is ’s avonds tijdens ‘late night snack’-time weer uitgedeeld.  Zo is de verspilling van voedsel sterk gereduceerd en blijft er vrijwel niets over.

Energie-efficiëntie

Een van de meest opvallende aspecten van de duurzaamheid van de Rotterdam is de aandacht voor energie-efficiëntie. Het schip is uitgerust met geavanceerde technologieën zoals geoptimaliseerde rompvormen en energiezuinige motoren om brandstofverbruik te minimaliseren. Alles op het schip is elektrisch. Helaas wordt de elektra wel nog opgewekt door brandstofmotoren, hoewel het wel schonere brandstoffen zijn dan het gemiddelde cruiseschip: laagzwavelige diesel en LNG (vloeibaar aardgas), om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals zwaveloxiden en stikstofoxiden te verminderen. Wanneer het schip aan wal ligt, wordt er gebruik gemaakt van walstroom dat (in Noorwegen, onze bestemming) duurzaam wordt opgewekt.

Afvalbeheer en recycling

Een ander belangrijk aspect van duurzaamheid aan boord van de Rotterdam is het effectieve afvalbeheer en recyclingprogramma. Het schip heeft geavanceerde systemen voor afvalverwerking en -scheiding om ervoor te zorgen dat afvalstoffen worden geminimaliseerd en gerecycled waar mogelijk. 

Watermanagement

Zo wordt zeewater aan boord door middel van omgekeerde osmose geschikt gemaakt als drinkwater. Dit water wordt ook gebruikt voor de douches, toiletten en zwemwater. Er is een waterzuiveringsinstallatie aan boord die het water weer reinigt, voor het terug de zee in gaat. Het afval hiervan wordt in containers afgevoerd, zodat kwetsbare mariene ecosystemen minder worden beschadigd. Om het gebruik van water te beperken, zijn alle toiletten voorzien van een vacuümsysteem: na het doortrekken hoor je een knalplop, wat je in eerste instantie doet denken dat er iets niet in de haak is. Het tegendeel is waar: door dit systeem wordt er per doortrekbeurt maar één liter in plaats van zes liter water gebruikt.

De Duurzaamheid van het Cruiseschip Rotterdam

Al met al was het een comfortabele reis en was het schaamrood op mijn kaken iets minder fel roodfelrood geworden door het horen van al deze verhalen over duurzaamheid. Toch denk ik dat je met een (electrische) auto en een tent een veel minder grote voetafdruk hebt dan dat je met dit cruiseschip gaat. Ook de mensenmassa die kleine dorpen overstelpt en de tientallen bussen die deze toeristen naar bezienswaardigheden in de omgeving brengen, helpen niet mee. Toch denk ik dat een vakantie met dit duurzamere cruiseschip vergelijkbaar is met een vliegvakantie naar een all inclusive resort. Als je door dit artikel besluit om één keer een cruise te gaan doen: kies voor het schip de Rotterdam.

Een aantal tips om je cruisevakantie nog wat duurzamer te maken:

  • Boek in de steden die je bezoekt een elektrische auto, dat is duurzamer dan met de (oude) bus. Je hebt gelijk de hele dag de tijd om je eigen programma te volgen. Of nog beter, een elektrische fiets!
  • Koop geen souvenirs in de winkels bij de havens, deze zijn vrijwel allemaal ‘made in China’, maar kies voor lokale etenswaren of producten als souvenir.
  • Open deur: schep je bord bij het buffet niet te vol, als je al vol zit. Wat op je bord blijft liggenDan moet het eten worden weggegooid.
  • Het gebeurt: weinig spullen meenemen en alles aan boord kopen. Vervolgens bij vertrek achterlaten of weggooien. Tja.
  • Neem in de haven van aankomst geen rondvlucht met een watervliegtuig.

De Duurzaamheid van het cruiseschip de Rotterdam

Volg Impact033

Volg ons op Instagram, Facebook of LinkedIn of abonneer je op ons Telegram kanaal om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Meld je aan voor de nieuwsbrief als je het nieuws over impact in de regio 033 in je digitale brievenbus wilt ontvangen.

 

 

Lees verder

agenda impact033
nieuws impact033
groeien impact033
over ons impact033