Vertrouwen is essentieel in het werk van goede doelen en non-profit organisaties. Hoe zorg je er voor dat je organisatie niet negatief in de media komt? Ben je als manager nog niet bezig met het voorkomen van reputatieschade? Meld je dan aan voor deze training. Petra Hoogerwerf en Jan Snoei geven een praktische training met veel voorbeelden. Ze gaan in op de oorzaken van reputatieschade en hoe je de organisatie kunt voorbereiden op mogelijke calamiteiten.
Eén van de redenen dat je organisatie in opspraak raakt, kan zijn dat bestedingen niet in lijn zijn met de communicatie naar donateurs. Ook kan reputatieschade ontstaan wanneer risicomanagement en de monitoring van bedrijfsvoeringsprocessen niet in control zijn. Wanneer er een angstcultuur heerst waar medewerkers niet open zijn over mogelijke fouten, kan het voorkomen dat zij eerder naar de media gaan dan naar het management, bijvoorbeeld bij grensoverschrijdend gedrag. Een constructieve cultuur van de organisatie draagt er aan bij dat mensen openlijk hun twijfels kunnen uitspreken. Hoe komt zo’n cultuur tot stand? En hoe zorg je ervoor dat de governance goed geregeld is?
Als er een probleem ontstaat, dien je snel en effectief in te grijpen. In deze training wordt daarom ook ingegaan op het crisisplan met als aandachtspunten, o.a. stakeholdermanagement, externe communicatie en intern onderzoek.